زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
 

حبیب الرحمن بهیکن پوری





حبیب الرحمن بَهیکَن پوری، از علمای نامدرا مجاهد هند در قرن سیزدهم و چهاردهم هجری/ نوزدهم میلادی است.


۱ - معرفی اجمالی



وی فرزند محمدتقی بود و در ۲۸ شعبان ۲۸۳ ق در روستای «بهیکن پور» از توابع علیگره متولد شد. دوران کودکی را در سایه پدر و عمویش نواب عبدالشکور خان با رفاه و آسایش گذراند. پدرش مزرعه‌ای به نام او در «حبیب گنج» آباد کرد و قلعه‌ای برای سکونت او در آن بنا نمود. از خردسالی علائم بزرگی در رفتار او نمایان بود.

۲ - تحصیلات



وی نخست مبادی علوم متعارف را نزد مولوی عبدالغنی قائم کوئلی نیز بهره برد. زبان انگلیسی را نیز در مدرسه علوم علیگره و در یکی از مدارس آگره فراگرفت و به نگارش و شعر و پس از ان به علوم دینی علاقمند شد. وی محدث حسین بن محسن انصاری را از بهوپال به نزد خود خواند و صحاح حدیث را با دقت و پشتکار نزد او خواند و به اخذ اجازه از او نایل آمد و از شیخ عبدالرحمن انصاری پانی پتی نیز اجازه روایت گرفت. سپس در ۲۱ رجب ۱۳۰۵ ق به قریه مرادآباد رفت و با شیخ فضل الرحمن بکری مرادآبادی بیعت کرد.

۳ - مناصب



در ۱۳۳۶ ق میرعثمان علی خان فرمانروای دکن او را به دربار خود خواند و به وزارت شئون دینی و اوقاف اسلامی منصوب کرد و او را بسیار گرامی داشت. وی مدت سیزده سال با پاکی و بزرگواری و خدمتگزاری به مردم و میهن در این مقام باقی ماند و به امور خیریه و مصالح اسلامی کمک بسیار کرد و مورد اعتماد فرمانروا و ستایش و سپاس اهل علم و دین بود. او نقش بارز و مؤثری در تأسیس دانشگاه عثمانیه در حیدرآباد داشت که در آنجا برای نخستین بار علوم و فنون، به زبان اردو تدریس می شد. او همچنین بخش مطالعات دینی را در این دانشگاه ایجاد کرد که به تربیت و پرورش جوانان بسیاری در زمینه های علوم دینی و مدنی انجامید. حبیب الرحمن در ۱۳۴۸ ق از مشاغل اداری کناره گرفت و بازنشسته شد و در خانه خود به مطالعه کتب و آموزشی و اشتغال به اطاعت و عبادت و ارشاد پرداخت. او در ۱۳۴۴ ق به زیارت حرمین شریفین نایل آمد و با صدق و اخلاص به ادای فریضه حج و زیارت حج نبوی توفیق یافت.

۴ - فعالیت‌های علمی و ادبی



وی از ابتدای تأسیس ندوه العلماء تا آخر عمر خود توجه بسیاری به این انجمن داشت و عضو هیئت مؤسس ندوه العلما بود و سه بار به ریاست کنفرانس‌های سالیانه آن برگزیده شد و هنگامی که در ۱۳۲۲ ق، مجله الندوه، ارگان جمعیت ندوه العلما انتشار یافت، علامه شبلی نعمانی و شیخ حبیب الرحمن بهیکن پوری به عنوان سردبیران آن برگزیده شدند و این مجله به سرپرستی آن دو، توجه و اعجاب اهل علم و ادب را برانگیخت.
شیخ حبیب الرحمن هم در زمینه امور دینی و هم در زمینه امور دنیوی توفیق بسیار یافت. وی رابطه دیرپا و استواری با دانشگاه اسلامی معروف «علیگره» داشت. او مدت‌ها ریاست افتخاری بخش مطالعات دینی را در آن دانشگاه برعهده داشت و در ۶ صفر ۱۳۶۲ ق به پاس خدمات دینی و علمی خود به دریافت عنوان دکترای افتخاری از آن دانشگاه نایل آمد. او با همه مجامع علمی و مراکز فرهنگی هند در تماس دائم بود و در کمیسیون های آنها مشارکت می کرد و ریاست بسیاری از جلسات آنها را بر عهده می گرفت. وی ریاست دائمی «دارالمصنفین اعظم آگره» و دبیر کلی کنگره آموزش های اسلامی در علیگره را به عهده داشت و خطابه‌ها و سخنرانی های او در این مجامع، اعجاب همگان را برمی‌انگیخت. به گردآوری نسخه‌های کمیاب علاقه وافر داشت و وجوه سنگینی برای خرید اینگونه آثار صرف می‌کرد و بدین ترتیب کتابخانه نفیسی از کتب خطی در علوم و فنون گوناگون فراهم کرد که هم اکنون در غرفه خاصی به نام خود او در کتابخانه دانشگاه اسلامی علیگره نگهداری می شود.

۵ - آثار علمی



او آثار متعدد و متنوعی به زبان اردو دارد، که از آن جمله است؛ علمای سَلَف،‌ سیره الصدیق، نابینا علما، در شرح احوال علمای نابینا، استاد العلما، در شرح حال و زندگی استادش، مولانا لطف الله کوئلی، و مقالات بسیاری که در زمان حیات خودش در یک مجموعه گردآوری و منتشر گردید. او همچنین اشعاری به زبان های فارسی و اردو سروده است. وی در ۷ ذیقعده ۱۳۷۰ ق در شهر علیگره درگذشت و در روستای حبیب گنج به خاک سپرده شد.
[۱] حسيني، عبد الحي بن فخر الدين، نزهه الخواطرو بهجه المسامع و النواظر، ج۸، ص۱۰۱-۱۰۵.


۶ - پانویس


 
۱. حسيني، عبد الحي بن فخر الدين، نزهه الخواطرو بهجه المسامع و النواظر، ج۸، ص۱۰۱-۱۰۵.


۷ - منبع


اسلام، فرهنگنامه علمای مجاهد، برگرفته از مقاله «حبیب الرحمن بهیکن پوری».    






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.